Koivusaareen maanläjityskenttä aloittanee vasta 2022 tai 2023, jos kaava on voimassa

Saimme huojentavia tietoja läjityspäällikkö Mikko Suomiselta kolmen seuran yhteispalaverissa 5.4. Nyt käsittelyssä oleva toimintaluvan hakemus on ylimitoitettu, eikä toimintaa tulla aloittamaan ennen kun seurojen väistösatama-asiat on ratkaistu. Maan käsittelyn laajuus pienene huomattavasti ja on selvää, että luvastakin tulee valituksia – tämä on Mikon mukaan normaalia. Tämän vuoksi hakuprosessit on käynnistetty etupaineotteisesti. Seurojen esittämät suojausvaatimukset ja rajoitukset ovat hänen mielestään järkeviä ja tullaan ottamaan huomioon. Maansiirtotyöt ovat sidoksissa valmisteilla olevaan kaavaan, eikä niitä tehdä ennen kuin kaava on voimassa. Nämä tiedot selkiyttävät KoPun tilannetta, mutta joka tapauksessa on jatkettava ponnekkaasti toimintoja turvaavan sataman hankkimista. Se saadaan todennäköisesti NJKn satama-altaan yhteyteen. Riittävien telakointialueiden osoittamisessa Helvenellä on merkittävä rooli. Länsipuolelle siirryttäisiin oman arvioni mukaan aikaisintaan vuonna 2023, jos kaavoitus etenee. Jos kaavan vahvistaminen jumittuu, niin ehkä jopa myöhemmin. KoPun satama olisi siis työn alkaessa poissa pahimmalta haitta-alueelta. Tämän mukaan mitään välitöntä hätää ei siis ole, vaan asiat saadaan sovitelluksi yhteistyössä seurojen ja kaupungin kanssa. Asia etenee, ja jätämme oman muistutuksemme asiassa ensi viikolla. Lupa-asiaa ja kaupungin suunnitelmia seurataan tiiviisti koko prosessin ajan. Satamaneuvotteluja jatketaan kolmen seuran yhteistyössä kaupungin kanssa niin pian kuin mahdollista.

Lauri Ilomäki

Varakommodori

Yksi vastaus artikkeliin ”Koivusaareen maanläjityskenttä aloittanee vasta 2022 tai 2023, jos kaava on voimassa”

  1. Lauttasaari seura järjesti 9.4. keskustelutilaisuuden Koivusaareen kaavailluista maansiirtotöistä. Lue netistä Lauttasaari lehteä, siellä asiasta kirjoitettneen seikkaperäisemmin.

    Tässä kommentteja 9.4. tilaisuudesta näin kopulaisesta näkökulmasta:
    1. Vahvistui entisestään käsitys siitä, että Koivusaaressa ei tapahdu mitään ennen kun uusi kaava on lainvoimainen. – Ja tähän menee aikaa kuitenkin vielä vuosia.
    2. Läjitysalue (jos sellainen ylipäätänsä lopulta tarvitaan) tulee olemaan merkittävästi pienempi ja vaikutukset vähäisemmät – toki merkittävät, joten alta on päästävä ajoissa pois.
    3. Mainitut vähäisemmät haitat ovat jotakuinkin sidettäviä, jos väistösatamamme sijaitseee esim. NJK.n sataman länsipuolella.
    4. KoPu on jättänyt 10.4. muistutuksen aluehallintovirastoon. Sen sisätlö on tämän kirjoituksen kohtien 1. ja 2. mukainen.
    5. Kaupungin edustajien kanssa on hyvä keskusteluyhteys, erityisesti massakoordinaattori Mikko Suominen on nyt tiedottanut asioista hyvin rakentavassa hengessä. – Jatkamme KoPun tiedottamista keväällä heti, kun on jotain uutta kerrottavaa. Lauri I.

Vastaa